1. Klaar... start!
1.1 De eerste schooldag
Elke figuur stelt een bepaalde emotie voor.
Welke emoties voelde jij al eerder?

Gek hoe snel de ene emotie na de andere komt. Vaak zorgt muziek ervoor dat deze emoties nog extra versterkt worden.
1. KLASSIKALE LUISTEROPDRACHT
In de volgende clip zijn verschillende emoties duidelijk te onderscheiden van elkaar. Welke emoties? Hoe zorgt de schrijver van het muziekstuk, de componist, daarvoor?
ANTWOORD
Plezier: luchtige melodielijn, snel tempo, pittig ritme, het gebruik van de xylofoon
Angst: plotse vertraging in de muziek, hoge en lange toon op viool
Woede (en wat angst): muziek wordt woelig en luid, veel meer dynamiek, meer verschillende instrumenten samen, dreigende sfeer door de vele snelle en harde klanken
1.2. My name is...
Jouw eigen naam ken je al uiteraard, maar de leerkracht vooraan is benieuwd naar die naam en naar wie je bent. Wat zorgt voor hoogtepunten in je leven? Wat zijn je hobby's? Wat doe je graag? Wat doe je absoluut niet graag? Heb je interesse in muziek, zo ja, in welke mate? ... Veel om over jezelf te vertellen, maar... niet zomaar vertellen. We zitten niet voor niets in de les muziek.
INDIVIDUELE DENK-OPDRACHT: MIJN EIGEN NAAM OP MORSE-TEKENS WIJZE
Deze opdracht heeft eigenlijk enorm veel te maken met muziek.
Dit komt omdat we in muziek ook constant gebruik maken van korte en lange klanken.
Door korte en lange klanken bewust te gaan rangschikken, wordt een RITME gecreëerd.
INDIVIDUELE UITVOERENDE CREATIEVE OPDRACHT: EEN PERSOONLIJKE RAP
Word zelf een rapper en maak een vlotte tekst die omschrijft wie je bent. Zorg ervoor dat deze rap overtuigend overkomt. Zelfs al ben je geen muzikant... doe alsof en wees er één om U tegen te zeggen!
Enkele tips:
- probeer rijmpjes te maken, dat bekt vlotter dan gewone zinnen.
- oefen met de achtergrondbeat!
- Wees creatief, soms is creativiteit zelfs belangrijker dan het informatieve aspect.
Maak jouw eigen website met JouwWeb